יום שלישי, 24 במרץ 2015

אז מתחילים לכתוב ספר ילדים ?


כתיבת ספר ילדים­ כיצד לכתוב סיפור לילדים/ ענת אומנס

למה לכתוב דווקא לילדים

.האם לכתוב לילדים זו שליחות

.לכתוב לילדים זה להעביר חוויות, מסרים, סיפורים, ערכים, ידע, עוצמה,תובנות, הבנות, איכויות וכישורי חיים ­ מדור לדור

...לכתוב לילדים זה ללמד

,לכתוב לילדים זה לא רק להשתמש בדמיון או להיות יצירתי

. זה לחזור בזמן לילד שבך... לילד שהיית

. זה לגלות את הילד החי בתוך כל מבוגר

.זה להיות במערכת יחסים בין כותב מבוגר לילד

..לכתוב לילדים זה להשפיע... על הדורות הרכים הבאים אחריך

?כיצד מוצאים רעיונות לכתיבה

חשבו על עצמכם, זוכרים שהייתם באותו הגיל (לו אתם מיעדים את סיפורכם) במה התעניינתם? מה העסיק אתכם יותר

?מכל? זוכרים את החברים שלכם? מה העסיק אותם

דברו עם ילדים, נסו ללמוד את סקרנותם. צפו בהם כשהם משחקים בגן, בביה"ס, בשכונה, אצל חבריהם, למדו את

.המאוויים שלהם, צפו בקשיים שלהם, התבוננו בהשפעות הסביבתיות שמעצבות את דמותם

חפשו בסיפורי ילדים קלאסיים של סאם עדות וראו עם אלו נושאים התמודדו הכותבים משכבר הימים. האם הבעיות היו

?אותן בעיות? האם הילדים של היום שונים מהילדים של פעם

חשבו על סיפורים שאתם שמעתם בילדותכם והותירו בכם רושם עמוק. נסו להיזכר איזה חלק בסיפור השפיע עליכם במיוחד

העלו את רעיונותיכם על הכתב ללא שיפוט

כשעולים הרעיונות במוחכם... מהרו והעלו אותם על הכתב כמו שהם. ללא שיפוט, ללא הבחנות. פשוט כתבו כל רעיון

.שעולה. רעיונות שנראים לכם טובים לצד כאלו שנראים פחות טוב... כתבו כמה שיותר

. זכרו: בכל כותב/ת קיים יתרון יחסי בהתאם לתחומי העניין ההשכלה, ניסיון החיים ותחום העיסוק

סיפור טוב מזמין להקשיב

כמו הגדולים כך גם הקטנים... ואולי אפילו יותר . ילדים יודעים להעריך סיפורים טובים.. הסיפורים היו מאז ומתמיד סיבה

.טובה להתגודד סביב מספר הסיפורים שהצליח לרתק... לסקרן, להצחיק ולגעת ברגשות

?מה חשוב יותר סיפור טוב או איורים טובים

.סיפור טוב הוא החלק החשוב ביותר כשחושבים על ספר לילדים

מתחילים בסיפור טוב, גם האיורים בספר חשובים מאד אבל ספר טוב הוא קודם כל סיפור טוב. האיורים ישביחו את

.הסיפור. איורים מקסימים עם סיפור גרוע לא יביאו להצלחה בקרב המאזינים הצעירים

?אז אפשר להתפשר על האיורים

ממש לא! סף הגירוי של הילדים בימנו הוא גבוה במיוחד. הם צופים מלומדים בסרטי אנימציה משובחת, הם מעריכים

משחקי מחשב עם גרפיקה מעולה, הם יודעים לדרוש בעידן המחשב והטלוויזיה. והספר לא יכול להרשות לעצמו להיות יותר

.כמה מילים על הדמויות שתשתתפנה בסיפור

.כדי שיהיה לך סיפור טוב צריך לחשוב על דמויות מרתקות

?להחליט מי תהיה הדמות העיקרית בסיפור

?כמה דמויות תשתתפנה בסיפור

?האם הדמויות תהיינה אנושיות? או מעולם החיות? או שאולי דמויות היסטוריות, או דמיוניות, או דמויות מעולמות הפנטזיה

.או אולי דמויות שהן שילוב של מספר רבדים

?מהם הנושאים שיש לתת עליהם את הדעת ביצירת הדמויות בסיפור

כיצד תתפתח הדמות המרכזית של הסיפור? איזה תהליך היא תעבור? מה היא תלמד או לא תלמד? כיצד תבואנה

?לקראתה דמויות המשנה? מי מהן תשמש כתפאורה, למי יהיה תפקיד ואיזה

הציגו את הדמויות שלכם עם תאור פיזי ואישי, הציגו את הסביבה ואת הקשרים החברתיים שלהם חשוב שהדמויות תהיינה

.בעלות אמת פנימית. אמת ולא אשליה

.צרו בעיה או קונפליקט. אפשרי שהבעיה תהיה בין שתי דמויות או יותר

חפשו מכשול שהדמות המרכזית מצליחה להתגבר עליו, או צרו הבנה וקבלה של מצב בלתי הגיוני, או מצב לא רגיל, כוונו

.לנקודת מבט לא שגרתית­ יצירתית

שיא הסיפור בדרך כלל מגיע כאשר הדמות המרכזית עומדת פנים מול פנים אל מול הקונפליקט או המכשול. הראו כיצד

.מתגברת הדמות על הבעיה ומה קורה לאחר מכן

.יכולת הריכוז של ילדים קטנים היא קצרה בדרך כלל

ישנם דעות שונות בנושא אורך הסיפורים אך הסטטיסטיקה מראה שרב הילדים בימנו מעדיפים סיפורים קצרים, ויותר מכן,

גם ההורים שרוכשים את הספרים מעדיפים סיפורים שזמן ההקראה שלהם הוא קצר יחסית, מטעמים אובייקטיבים של זמן

.פנוי שהורים מוכנים להקדיש לנושא

.גם ילדים בראשית דרכם בקריאה מעדיפים סיפור שמתחיל ונגמר מהר... סיפוק מיידי

מצד שני... דווקא הסיפור המורכב, הממושך יותר, המפותל יותר, יכול לפתח כישורי חיים לא פחות חשובים, כגון: יכולת

...ריכוז גבוהה, סבלנות, יכולת לחדור לעומקם של הרעיונות, יכולת דחיית סיפוקים ועוד ועוד

גם אם מחליטים ללכת על הסיפור היותר ארוך... יש לעשות כן בתבונה, כדי לא לאבד את המאזינים או הקוראים

ילדים אוהבים לצחוק, הם נהנים לצחוק, הם צוחקים על עצמם ועל החיים וכבר אמר החכם ש"ילדים זה שמחה" זוכרים

כמה היה שומם גנו של הענק... כשאף אחד לא שיחק בו? לכן, השתמשו בהומור דברו בשפה שמחה שפה שילדים אוהבים




הענק וגן הקסם /סם עדות

הענק וגן הקסם... הינו סיפור ילדים מחורז בהבט חדשני של הסופר והיוצר סם עדות,המספר על חברות וקשר כדבר הטוב

והחשוב מכל. חברות בין ילדים לבין עצמם בין מבוגרים לילדים, חברות של הרפתקאות חברויות של חוויות, חברויות של

שמחה חברויות של עשייה משותפת. חברויות הם אלו המקרינים ללב, לנפש, למצב הרוח את חדוות החיים. וכשטוב בלב...

.השמש זורחת, הפרחים פורחים, הפרפרים עפים, הכול צבעוני ומחייך

.נהדר לחרוז חרוזים וילדים אוהבים את הסגנון

.אך יש להקפיד שהחרוזים ישקפו את הרעיונות המקורים

.כדאי שהחרוזים יהיו בנויים כהלכה ויוסיפו לזרימת הטקסט, וישביחו את הקראת הסיפור

.חרוזים שלא עומדים במשימה – מוטב שלא יהיו

.ניתן להרוס רעיונות נהדרים עם חרוזים גרועים

יש להשתמש באוצר מילים שמובן לקהל היעד. אין טעם להשתמש במילים קשות מידי, או כאלו המביעות רעיונות מופשטים

מידי שאין ביכולתם של הילדים להבין. אם צריך לעצור את שטף הסיפור לאחר כל משפט כדי להסביר לילד את משמעות

.המילה... הילד יכול לאבד ריכוז

מצד שני, יש בהחלט לתת את הדעת על מספר הגיוני של מילים "קשות" בתוך סיפור, שהן קצת מעבר לרמה הממוצעת,

. כדי שבכל סיפור תהיה לילדים הזדמנות להעשיר את אוצר המילים שלהם

הדג שאהב דיגדוגים סם עדות

דגדוג = נגיעה קלה הגורמת בדרך כלל לצחוק, גיחוך ותנועה. דגי דוג הוא דג מיוחד, דג שאוהב דגדוגים. בכל הזדמנות

מתחנן ומבקש דגדוגים מכל סובביו. עד ש...יום אחד החליטו יצורי הים למרוד בדג וברצונותיו. בדרך דמוקרטית נפלה

ההחלטה פה אחד להפסיק לדגדג את הדג כאן ועכשיו. דגי דוג מצא פתרון מקורי להמשיך וליהנות מדגדוגים. סיפור יצירת

של הסופר עדות סם, משעשע, מאויר להפליא, שיאפשר רגעים נעימים ומצחיקים ביחד, להורים וילדים. בתקווה שתאמצו

את שיטתו של דגי דוג לצחוק, להתרגש וליהנות. מצורפת הפתעה להשלמת המשימה. סם עדות ­ כותב, משורר ומספר

הזדהות ועוד מילה על אמת פנימית

הזדהו עם הסיפור שלכם, כדי שתוכלו לעמוד מאחורי כל מילה וכדי שתוכלו לענות על כל שאלה שישאל אתכם הקורא

הצעיר או המאזין. אם אתם מאמינים במה שאתם כותבים, כך ירגישו גם הילדים – הם יאמינו לסיפור שלכם ומיד יזדהו.

.כשיזדהו עם הדמויות הם לא יברחו הם ישבו קשובים ומסוקרנים – עד סוף הסיפור

המלצה נוספת של הסופר עדות סאם

,"לכתבה של אודי אוחנה, מנכ"ל הוצאה לאור "אופיר

אחוז ניכר מכלל הספרים שרואים אור מדי שנה בישראל הוא של ספרי ילדים. כולם רוצים לכתוב כאלה שיהפכו ללהיט, אלא

שהוצאת ספר ילדים איננה עניין של מה בכך. מספק טיפים לספר ילדים מוצלח

המבחר העצום של הקלטות וערוצי הטלוויזיה המוצעים לגיל הרך לא הצליח לפגוע בשוק ספרי הילדים. נראה שספרי ילדים

ימשיכו להוות כלי חינוכי משמעותי לפיתוח הדמיון והעולם הפנימי של הילד, ולהעשרת אוצר המילים וכישוריו הלשוניים.

.להלן עשר עצות לכתיבת ספר ילדים שיצליח לפלס דרכו אל המדף

עלילה עם מכנה משותף רחב ­ על מנת להוציא ספר במהדורה מסחרית חשוב לכתוב עלילה שתדבר לקהל כמה שיותר .1

רחב. ספר העוסק למשל בילד שהוריו לוקחים אותו לשהות בחו"ל יעניין בעיקר משפחות שנושא זה רלוונטי עבורן. ניתן

.תמיד להרחיב את קהלי היעד תוך שיפור הטקסט, והכללת דמויות הפונות גם ליתר הקהלים

גברת אפצי' ודוקטור ינשוף \ סם עדות

אפצ'י וצינון הם עניין לא נעים גם כשבבית חמים ונעים, אך מזל שיש לפעמים שכנים... ד"ר ינשוף או יוני , כך קוראים לו

בשכונה בא לעזרת השכנה הקטנטנה , ובעזרת תרופת פלא.. ( סירופ, כמובן) גב' אפצ'י מבריאה בן רגע. על עלילותיהם,

הרפתקאותיהם בבית העץ, ועל השותפות המופלאה ביניהם תקראו בסיפור משעשע זה. של הסופר והמשורר סאם עדות

.קריאה נעימה, ושיהיה לכם לבריאות

בחירת נושא שלא כתבו עליו ­ כדאי תמיד לכתוב על נושאים חדשים. אם בחרתם נושא שכבר כתבו עליו רבות, נסו .2

להביא זווית חדשה ומרעננת. גמילה מחיתולים, לדוגמא, הוא נושא עליו נכתב כמעט בכל דרך אפשרית, אלא שבעזרת

.דמיון, יצירתיות, ואיורים מקוריים, ניתן להציגו בדרך חדשה

מסרים חינוכיים ­ לא חייבים לכתוב בשפה גבוהה מדי וגם לא חובה להשתמש בביטויים נפוצים. מומלץ מאד שלא .3

להשתמש במילים לועזיות או מסובכות. עם זאת, חשוב לשמור על רמת כתיבה נאותה ולהקפיד שבסיפור יהיו מסרים

חינוכיים רבים. המסרים החינוכיים יכולים לצוץ במהלך העלילה, אולם ניתן גם לבנות סיפור אשר רק בסופו מגיע מוסר

.השכל

יצירת סקרנות ­ סיפור ילדים לא צריך להיות ארוך, אולם חשוב שתהיה בו עלילה מתפתחת שתגרום לילד ולהורה לרצות .4

.להמשיך בקריאה. רצוי להתעקש על מבנה עלילתי הגיוני

בולטות במהדורה מסחרית ­ אם ברצונכם להוציא ספר במהדורה מסחרית, חשוב ליצור בולטות ונראות גבוהה שלו ­ הן .5

איורים הם כמעט חזות הכול ­ בספרי ילדים נתפסים האיורים כבעלי כוח ומשמעות רבה מאוד, לעיתים אף יותר .6

.מהטקסט. לכן, חשוב מאוד לבחור מאייר שישכיל להעצים את הטקסטים ולהמחיש את הסיפור מבחינה ויזואלית

פרגנו לעצמכם ­ אם אתם מומחים בתחום מסוים שקשור לנושא עליו כתבתם, מומלץ לציין זאת בגב עטיפת הספר .7

וכמובן בחזית הספר. אם הכותב הוא ד"ר לפסיכולוגיה של הגיל הרך, והוא מוציא ספר ילדים העוסק בפרידה מהורים,

הכריכה מוכרת ­ חשוב להקדיש מחשבה רבה לעיצוב העטיפה. הכריכה של הספר, עיצובה, והכיתוב שנבחר לעטר .8

.ברמת האיורים והעיצוב והן ברמת התכנים. במהדורה פרטית הבולטות פחות משמעותית

.עובדה זו עשויה להגדיל את היקף המכירות של הספר

אותה, הם אשר יגרמו לקונה הפוטנציאלי לעלעל בספר, ולהתעניין בו. את איור העטיפה

אין להפקיר בידיהם של אנשים חסרי כשרון או ניסיון אשר נבחרו רק בשל המחיר הזול אותו דרשו. כריכת הספר היא שער

.הכניסה לטקסט שלכם, ועל כן יש להשקיע בה במיוחד

תקליטור או עזרים נוספים ­ אם לספר מצורפים תקליטור או עזרים אחרים, חשוב לציין זאת בחזית הספר. עזרים כאלה .9

מעשירים את עולמם של הקוראים הצעירים, וניתן למצוא כיום ספרים רבים המלווים בדיסק, בבובות אצבע ועוד. שילוב

.עזרים עשוי להפוך את הספר לאטרקטיבי יותר

טוב שם משמן טוב – שם הספר הוא כרטיס הביקור הראשוני שלו, ועל כן חשוב לבחור שם מעניין ומושך. שם טוב יכול .10

ליצור עניין רב, לעומת שם סתמי או נדוש שכלל לא מושך קונים פוטנציאליים. שם הספר יכול לתמצת בשתי מילים את

.העלילה כולה, אולם אפשר גם להיעזר במשחק מילים מרענן שימשוך קוראים לקחת אותו מהמדף ולעיין בו

הספרים המוצגים נכתבו על ידי סם עדות

כל הזוכיות שמורות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה